söndag 3 januari 2010

Bilderna från vad jag höll på med i Norrland

För att vara jag, så kan man nog säga att jag tog semester från att fota medans vi var uppe i Norrland. Om man jämför med antalet bilder jag kom hem med efter julafton så är de bilderna jag fick ihop under veckan ingenting.

Men här kommer lite bilder på vad jag höll på med i Norrland:

Uppresan var ju ganska så dryg, Tuva sov oroligt och vi var inte framme 8.30 som vi skulle utan 2 timmar och 45 minuter senare (dessutom fick vi ju sitta en timme på Uppsala station eftersom tåget var sent redan då...). Pust. Simon roade iallafall Tuva genom att stå och titta på skog och snö som susade förbi.

En dag blev det rea-shopping och fika med Frida i Skellefteå. Och jag kom hem med en bild, och det var på gigantiska snöhögen på Skellefteås torg. Men Frida sa att det faktiskt var mycket snö för att vara Skellefteå.

En dag så blev det korvgrillning och kaffekokning (med panna över elden kokat på kokkaffe och sjövatten) ute vid en sjö. Tuva fick stanna inne eftersom det var grymt kallt! Som tur var fick jag låna en skoteroverall av Simons mamma som hon införskaffade någongång runt -80. Men så tokig var den väl inte?  Hur fint som helst var det med all snö och allt lugn. Några renar fick vi se också.

Vi "stora barn" (dvs jag, Simon, Simons syster Sara och hennes Adam) lekte i snön, pimlade, hade snökrig och gjorde snöänglar. Otroligt moget. Hehe.

Sen frös vi ihjäl och då åkte vi hem.

Tuva fick trotsa kylan hemma vid huset istället, i ca 20 min var vi ute och åkte bob. Hur kul som helst tyckte Tuva och kastade sig i snön varje gång hon hade åkt ner. Mindre smart var det bara den gången hon kastade sig med huvudet före över ratten... Tokskallen stod på huvudet i all snö! Jag kunde inte hålla mig för skratt, för det såg så kul ut men Tuva tyckte att det var en mindre bra idé efteråt... Haha!

Kvällen innan nyårsafton så blev vi bjudna på middag hos Simons kusin Johan och hans Cajsa och deras lilla Freja. Vi hjälptes åt att laga all mat och jag, Simon och Tuva utgjorde ett bra team som fixade hasselbackspotatis. Tuva fick tokspel av svartsjuka när jag höll i Freja. "MIN MAMMA!!!" och det har hållt i sig sen dess. Numera är allt "MIIIIIIINNNNN!!!" enligt Tuva...

Men mycket god mat var det. Och mycket trevligt sällskap såklart! Tuva somnade och sov som en stock i en av gästsängarna tills vi skulle åka hem.

Nyårsafton så knäpptes det otroligt lite bilder.  Men kvällen började med middag hemma hos Simons mormor (där vi också bodde) och sen åkte vi till Johan och Cajsa vid 20.00 (där Tuva tvärslocknade i gästsängen igen). Där blev det gott att dricka, mycket prat och sen blev det "värmeluftsballongsbyggande". Det var killarna mot tjejerna, och jag måste ju säga att tjejernas var aningens finare... Men det spelade ju ingen roll eftersom båda två slutade i små svarta högar i snön. Haha!

Men det har vart en mycket trevlig vecka, mycket (mycket, mycket, mycket) god mat, mycket spel (Simon köpte ett nytt som vi blev besatta i), mys och bara att allmänt ha det riktigt, riktigt bra.

Men så, nu har jag nog fått med allt i bloggen som jag tänkt. Nu kan jag fortsätta som vanligt. Hehe.

Natti, natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar