söndag 31 januari 2010

Ring INTE 1177 i Dalarna om ni vill ha hjälp

Viserligen är det väl inte samma person som sitter och svarar dygnet runt, men idag fick jag då prata med världens sämsta sköterska (för visst är det väl ändå sjuksköterskor man ringer till?).

Här är en del av hennes svar på mina funderingar:

- "Barn under två år KAN INTE berätta hur de känner eller vart de har ont." När jag berättade att Tuva gråtit och sagt "Ajajajaj" och hållt sig för örat flera gånger, samt sagt att hon har ont i huvudet. Tuva är ju ändå väldigt medveten och bra på att prata för sin ålder, men tydligen så är det på dagen när de fyller två som de kan berätta hur de känner.

-"Det finns ju faktiskt folk som inte KAN äta" När jag sa att jag var orolig eftersom Tuva inte ätit mat sedan i måndags och till och med slutade äta välling i onsdags.

-"Då får du tvinga i henne mat, det är din uppgift som förälder att göra det" När jag frågade hur vi skulle göra eftersom hon inte äter. Hur tusan TVINGAR man i en person mat? Trycker ner den i halsen?! Känns ju som att matvägran kan bli aningens värre om man ska börja hålla på så.

-"Är ni från Uppsala? Men då får du ju ringa sjukvårdupplysingen där!!!" Men vad tusan, det är ju samma nummer (1177) ju!!!

- "Vit beläggning på tungan kan alla ha." Men Tuva har ju alltid haft en fin rosa tunga, och nu var det beläggningar som inte såg ut som en vanlig gammal tunga.

Sen var det en massa andra korkade saker hon sa men som jag inte orkar skriva, och framför allt var det tonen och sättet hon pratade till mig på. Hon var så dryg, arg och stroppig och kunde inte alls ta in det jag sa. Och försökte jag förklara vidare med vad jag menade så lyssnade hon inte utan höll fast vid sitt första.

Ursch jag blir så sur på sånt där!

Men när vi kom hem, och jag hade vart på fotbollsträning så åkte vi iallafall in till närakuten, där var de toppen bra och det visade sig att Tuva hade öroninflammation på vänster öra (resten är förkylning/virus) och det var ju det hon hade sagt hela tiden. Så bara ni som är osäkra, barn under två år KAN berätta vart de har ont.

Tuva var föresten hur duktig som helst hos doktorn och lät dem kika i öron och hals, trots att hon inte tyckte att det var det minsta kul. Min duktiga tjej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar