onsdag 10 december 2008

En dålig dag

Det är inga bra dagar när Tuva är understimulerad och sover dåligt på dagen. Hennes sömn för dagen bestod av en timme mellan 8-9 (hon vaknade kl 6), och sen bara en halvtimme vid 11, ungefär samtidigt som jag klickade på "spara och publicera" knappen på inlägget nedan så hörde jag ett vrål innefrån sovrummet. Och det är INTE bra när hon vaknar med ett vrål, för det innebär att hon inte "sovit klart". Men alla gånger så går det ju inte att söva om, och det gick det inte den här gången. Så sen dess har hon vart kinkig, arg och skrikig. Hon är ju nöjd när jag sitter med henne och leker med henne och busar med henne, men när jag vill göra något vettigt (det är ju dumt att man tänker så också, egentligen borde jag väl ha ro i kroppen att bara vara med Tuva när hon är på sånt här humör?) som att fixa mat till mig så blir hon jätte, jätte ledsen eller jätte, jätte arg.

Värst är det ju när hon blir ledsen, då har man ju inte hjärta att fortsätta med det man tänkte göra. Blir hon arg så kan man ju försöka med något, sjunga Teletubbies-sången tex. Hehe.

Nu fick jag ialla fall isäng henne efter 1,5 timmes kämpandes vid strax efter kl 15. Och nu borde hon sova i nästan två timmar, för hennes och min skull. Det blir ju så jobbigt såna här dagar, jag funderar bara på att ringa till Simon och säga "-Nej, nu får du vara föräldraledig så vill jag börja jobba igen". Tur för han att han inte svarade när jag ringde... Haha!

Sen tycker ju inte Tuva att det är så kul att bara vara hemma med mig på dagarna, helst av allt så vill hon ju leka med andra barn. Men eftersom hon vart förkyld så har vi inte vart på babysimmet på två veckor och jag känner ju inga andra mammor i stan! Jag kan ju inte gärna gå ut och haffa någon på gatan med barnvagn heller, de skulle ju tro att jag var galen. Och lite bökigt är det ju att ta sig ut till Funbo och alla mammor (och pappor) jag har i min släkt.

Men mamsen, jag skiter nog i att ni är förkylda där ute på fredag kanske, så får Tuva komma och leka av sig lite innan hon börjar klättra på väggarna här hemma.

Och alla som känner att de inte har något för sig någon dag är varmt välkomna hit och busa med Tuva. Jag bjuder självklart på fika!

Förresten så vet jag ju att det är nu, när Tuva sover som jag borde göra det där vettiga jag tänkte göra. Men jag fastnar ju så ofta framför datorn... Men det är ju för att jag inte vill känna nå "dator-behov" när hon är vaken heller. Och så är det så skönt att bara få koppla av lite...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar