onsdag 16 december 2009

Jag vet vad jag pratar om

Så fort jag skriver ett inlägg om våra misslyckade lägenhets/radhus/hus planer så får jag en del kommentarer. Men jag vet faktiskt vad jag pratar om. Och anledningen till det är ju Simon. Han har kollat upp en massa, pratat med mäklare osv.

Och nu i höst är det flera mäklare som är chockade över hur mycket priserna stigit. Första lägenheten vi var och kikade på och som det dessutom var ett renoveringsbehov på slog rekord i området med ett par 100 000:- (kommer inte ihåg exakt nu) och sen kikade vi på en till, precis lika men fräschare (men sämre läge i området) och den slog rekord ytterligare! Mäklaren medelade glatt efteråt att de som skulle sälja var chockade och mer än nöjda...

Sen var vi ju på väg få köpa en lägenhet i det området rätt så billigt, som det var ett stort renoveringsbehov på, men då gjorde killen som skulle sälja slut med sin tjej och "vips!" så var lägenheten inte längre till salu. Så där väntar vi ju på att de ska bli sams någongång så att lägenheten kan komma ut till försäljning igen... Hehe.

Sen var det ju en fyra i Herrhagen som vi kikade på som hade dyr hyra, och den hade vi kanske kunnat få... Men den var det också lite jobb med (konstig planlösning så vi hade behövt ta upp en ett hål i en vägg och satt en dörr i en öppning) och Simon var skeptisk. Så vi hoppade av efter ett par bud.

Mellan det och det som vi kikade på nu så har vi ju tittat på en del, hus bland annat, men inget som vi kännt att det skulle vara värt att lägga ett bud på.

Och så nu var det ju radhuset (med hyra på ca 7000:-), som slog rekord med flera hundra tusen i det området det ligger. Jag tycker iallafall att det är en stor höjning från strax över 800 000:- som utgångsbud till att säljas för över 1 400 000:-!!! Det är liksom mer än 600 000:- som det höjdes.

Men jag har förstått att för uppsalaborna som kommenterar här så är det småpotatis.

Och för Stockholmarna som kommenterar här så kan jag ju säga att bara för att priserna ligger betydligt högre i Stockholm så kan inte vi "go crazy" här bara för det. Någon gång måste man ju sälja, och vi vill ju gärna vara säkra på att få tillbaka pengarna då.

Sen är det ju så, att folk har vart rädda att köpa nu så här i finanskrise-tider. Men efter sommaren så blev det som en bom, och helt plötsligt fanns det betydligt fler köpare. Men inte fler säljare! Och visst är det väl så att tillgång och efterfrågan styr priserna en del..? Eller?

Ärsch, det enda jag ville säga var att jag vet vad jag pratar om.

Och nu efter jul och nyår (15 dec-15 jan så kan man inte räkna med så mycket) så kommer det säkerligen komma ut en hel nytt och då tar vi nya tag.

Annars får vi bygga om lägenheten som vi har till en 2,5:a som så många har gjort.

Det löser sig.

Säger jag som är helt tokigt besatt i att få större NUUUUUUUUUUUUU!!! Haha.

Nu: Kaffe så att huvudet kan vakna också, kroppen gjorde då det av de -8 som det var när jag promenerade hit.

Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar