onsdag 30 september 2009

98. Stress. Utskälld.

Japp, detta blir tre inlägg i ett lite snabbt så här i kafferasten.

98

Ja, shit pommesfrites vad min lilla dotter växer, strl 92 sitter numera som en smäck så nu är det alltså strl 98 som gäller när man ska köpa kläder om man vill att de ska passa längre än någon månad till. Hur kunde jag få en sån sötnos till jätteunge?

Stress

I morse var det inte rikigt en sån mysig och stressfri morgon som jag och Tuva brukar ha. Eller det sket sig först när jag skulle börja klä på Tuva för att gå till förskolan. Tuva har ju helt plötsligt blivit otroligt skeptisk mot nya saker (men hon har en skeptisk pappa så jag vet ju vart det kommer ifrån... Haha!) och nu skulle vi på med både nya jackan, nya raggsockor OCH nya vantar. Det var ju kallt imorse...  Så hela vägen till förskolan protesterade Tuva och ville slita av sig vantarna, men mamman var hård och lät henne inte göra som hon ville för en gångs skull. Men det var ju inte en glad Tuva som kom fram till förskolan om man säger så. Och så blev jag ju utskälld igår på förskolan...

Utskälld

Utskälld var väl att ta i, men igår när jag kom till förskolan så var det två stycken som kände att de behövde ta ett snack med mig angående Tuvas kläder. Tydligen hade hon frusit jätte mycket (så att hon skakade och grät sa de) på morgonen, så vi måste klä på henne mer kläder! Men varför kunde de inte gå in och ta på henne lite av de extra kläderna som ligger i hennes låda..? Där ligger ju trots allt mjukisbyxor, tjocktröja, extra strumpor mm... Jaja. Tuva har ju lite dåligt med riktigt varma utekläder, så idag blir det en snabb tur ner på stan för att införskaffa:

  • En fleecedress med byxa och jacka
  • Tjock sockor
  • Överdragsbyxor
  • Riktiga vantar som tål dåligt väder (nu har hon bara tunna vantar)
  • En bättre mössa som sitter där den ska och går ner över örona.
  • Varma fodrade skor som det får plats tjocka sockar i (imorse fick jag leta fram tunnaste tjocksockarna jag kunde hitta för att hon skulle kunna få i fötterna i skorna också, måste hon växa som en tok? För någon månad sen var skorna klart för stora, och nu får det inte ens plats en tjock socka)
  • Sen skulle jag ju vilja köpa en "fin-jacka" också. Men det får vi se om vi har råd med om vi ska köpa allt ovan...

Men ni skulle sett Tuva imorse, aningens michelin-gubbe-varning. Haha! Hon hade sin nya jacka som är lite stor, under det hade hon långtröja, hoodie och buffolle. På benen hade hon strumpbyxor, jeans, regnbyxor, raggsockor och stövlar. Och så mössa och vantar på det. Tuvisen var inte så värst nöjd, men varm lär hon ha vart!

Slut på fika, back to work.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar