onsdag 20 augusti 2008

Varför frågar folk om jag ammar?

Hur kommer det sig att en helt naturlig fråga när jag träffar folk är om jag ammar eller inte? Alltså jag fattar att folk som är nära mig, och min familj frågar för de är ju intresserade och vill veta allt om Tuva så klart.

Men folk som jag inte känner så bra, hur kan det komma sig att det är bland det första folk frågar? Det slår praktiskt taget aldrig fel, först säger de att hon är söt och sen kommer det "ammar du henne?"

Vad är det för intressant att veta?

Oavsett hur det nu är så får hon ju i sig mat, och hon är ju inte underviktig eller värsta tjockisen (för om det hade vart något av det så hade jag ju förstått att folk kanske undrat hur det hade kommit sig) utan hon är en helt normal bebis.

Jag tycker att det är en lite dryg fråga att svara på, speciellt eftersom jag slutat amma Tuva och behöva dra hela historien varför och känna att man typ måste ursäkta sig för att vi ger henne ersättning (det är ju inget jag tvingat på henne...) känns ju lite jobbigt. Nästa gång någon (och med någon menar jag ju så klart folk jag inte känner så bra, med familj och vänner så berättar jag ju mer än gärna hur det går) frågar så tror jag att jag ska säga att jag ammar bara för att slippa dra hela historien IGEN.

Så länge hon mår bra och är nöjd (vilket är det viktigaste), och vi känner att allt går bra så borde det väl inte vara några konstigheter? Det tycker inte jag i alla fall. Men det är ju jag det.

Nope nu blir det en till kopp kaffe! En utan fördelarna med att inte amma, jag kan dricka hur mycket kaffe jag vill!

Adios!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar