lördag 5 juli 2008

Dagens shopping blev till akvariet

Jag kan ju erkänna att akvariet inte vart prio ett sen Tuva föddes direkt, jag har gjort några nödvändiga städningar, men ingen total uppfräschning så att det blev fint sen lilla Tuvisen kom till världen. Nya firrar har jag inte köpt sedan i november heller så det började bli lite små tomt.

Men nu så! Idag kom jag hem med tre slöjstärtar, tio neontetror, tre växter och en träbit (fast den har jag inte lagt i en). Plus att jag har städat det, bytt en del vatten och tagit bort de fulaste växterna.

För övrigt så var det riktig action i akvariet förra helgen, jag tittade dit och såg att slöjstjärten (guldfisken) hade en utav mina små söta algätare i munnen! Han hade liksom bara algätarens huvud i sin egen mun och man såg att algätaren levde för att de viftade med bakdelen. Jag fick panik och visste inte vad jag skulle göra, men Simon kom på att ifall om vi fiskade upp dem med håven så kanske guldfisken släpper. Det gjorde den inte. Så Simon fick ta tag i algätarens bakdel och dra loss den ur guldfiskens mun! Men det gick bra, våran lilla räddningsaktion lyckades och båda lever och mår bra. Jag kan inte riktigt först hur guldfisken hade lyckats få in den i munnen, eller hur han hade tänkt sig det hela. För SÅ liten är inte algätaren. Men, men!

Nu ska det fixas med mer firrar, till middag blir det lax-filé! Det är mjukt och bra för min mun.

So long!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar