lördag 8 mars 2008

Shopping-beslutsångest

Jag sitter här och surfar runt på en massa olika webb-shoppar för att fördriva tiden. Jag funderar, tittar och lägger i kundvagnen. Men sen så tar jag bort det! Jag har en fruktansvärd shopping-beslutsångest just nu. Jag som brukar ha så otroligt lätt för att motivera mig till de flesta köp, men inte nu inte!

Så nu sitter jag här och funderar på hur det kan ha blivit så, och jag har kommit fram till ett gäng olika anledningar:

- Jag har otroligt mycket kläder som jag inte använt så mycket (och en del helt oanvända) och det ger mig lite ångest.

- Jag har gjort en hel del dåliga köp via nätet, vilket får mig att bli mer skeptisk och eftertänksam.

- Allt passar inte en gravid-kropp så det måste ju egentligen provas först.

- Jag har insett att min ekonomi håller inte för en massa ogenomtänkta köp, speciellt inte nu då vi köpt lägenhet och har en massa planer på att göra om.

- Jag har inget direkt behov i garderoben att fylla (förutom behovet av nya kläder).

- Det är lite "mellan-period" just nu, man vill inte köpa tjocka vinterkläder men det känns för tidigt att börja shoppa värsta sommarkläderna.

- Det är roligast att shoppa party-dressar, men det är ju inte så mycket partyn för mig just nu (sen kanske det inte är så smart att köpa party-kläder som passar min gravid-kropp, jag räknar ju liksom med att den ska vara borta när det är dags för party igen...)

- Jag har blivit vuxen, mogen och inte så köpgalen och impulsiv utan ser det mer viktiga sakerna i vardagen (hehe, yeah right... ).

Sen är det ju faktiskt så, att jag har fortfarande mitt webb-shoppings-förbud. Och för att jag ska kunna gå runt det så måste det vara något riktigt speciellt som jag verkligen vill ha och behöver. Inget som "det var ju snyggt..." får räcka som motivering och då blir det ju svårare! Jag tror jag ska ha kvar förbudet mars, och april ut också om jag kan. Det är bara en sak som jag vet att jag ska köpa, och det är inte till mig utan till bebisen.

De här sidorna har jag surfat runt på nu i eftermiddag: www.forever21.com, www.nelly.com, www.hm.com, www.ellos.com, www.bagsandfashion.com, www.eleven.se och lite annat smått och gott.

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar