onsdag 24 september 2008

Förresten, hur ska man göra med deras sömn?

Jag har lite problem med en sak, nämligen hur jag ska göra med Tuvas sömn. Hon blir ju trött mellan 19-20 och då lägger vi henne under den tiden. Sen brukar hon ju böka upp mot en timme (och ibland någon enstaka gång senare) så man får gå in och stoppa om och stoppa i nappen innan hon somnar tungt.

Sen på natten så är jag ju upp några gånger och stoppar i nappen och stoppar om, hon härjar ju så mycket i sömnen. Hon är ju aldrig vaken då, men hon bökar och låter en massa. Ska jag vänta tills hon vaknar eller ska jag gå upp redan när hon börjar låta? Har ju hört att hon kanske somnar om av sig själv till slut, och att det är dumt att vänja dem vid att man alltid går dit för då kommer de vakna oftare och oftare. Fast samtidigt så vill jag ju inte riskera att hon ska vakna ju. Mycket lättare att få henne somna om innan hon vaknat ordentligt. Och dessutom så tror jag att det är svårt för henne att somna om själv utan nappen, avsparkat täcke och hela hon ligger tvärsöver istället.

Och sen på morgonen, hon börjar ju alltid böka mer på morgonen. Det blir liksom bara oftare och oftare man får gå dit och stoppa i nappen och lägga tillrätta. Vi slutade ju med att de henne mat på natten eftersom hon inte är vaknar ordentligt utan bara bökar (ögonen är stängda) men nu har jag testat att ta upp henne och ge henne mat när hon börjar böka så där mycket på morgonkvisten, och visst äter hon. Men hon vaknar ju till mycket mer också, så är det svårare för henne att somna om. Och jag tycker ju att hon inte är galen av hunger heller när jag inte ger henne mat förrens på morgonen (vid sju-tiden då). Så frågan är ju hur man ska göra, borde jag ge henne mat typ vid 04-05-snåret, eller klarar hon sig till 07? Om det var så att hon somnade om och sov bättre när man gick upp och gav henne mat så skulle jag ju så klart göra det, men jag tycker hon bara blir pigg av det. Att lägga henne senare på kvällen är inget alternativ, för hon är SÅ trött då. Så är det skönt att få de där timmarna själva också.

Knepigt det där. Och det är ju ganska viktigt också, ju mer sömn jag får, desto piggare och roligare mamma blir jag ju på dagen sen.

Oj, oj. Klockan rinner iväg.

Ha en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar