måndag 11 februari 2008

Amning och alkohol, hur funkar det egentligen?

Att inte dricka minsta lilla alkohol under graviditeten är ju en självklarhet och ingenting som jag någonsin skulle fundera strunta i eller ifrågasätta. Men alkohol och amning då? Man hör ju så olika, vissa säger att jag inte kommer att få dricka minsta lilla på ett år och sen hör man att det är praktiskt taget är helt ofarligt att dricka alkohol och amma, att anledningen till att de rekommenderar att man inte ska dricka alkohol när man ammar är att man inte kan ta hand om sitt barn om man är påverkad av alkohol. Och naturligtvis så skulle jag aldrig i hela mitt liv dricka mig full tillsammans med bebisen. Det finns ju inte på kartan. Men hur är det då? Kan man dricka ett par glas vin utan fara?

Så här står det på systembolagets hemsida:

"Till skillnad från vad många tror är det dock inte lika farligt för barnet om mamman tar ett glas vin under amningsperioden. Koncentrationen av alkohol är visserligen densamma i bröstmjölken som i mammans blod - låt säga en halv promille (0,05 procent). Men i och med att barnet dricker i stället för att få alkoholen direkt ut i blodet blir det en kraftig utspädning.

Den som vill vara helt på den säkra sidan kan undvika att dricka för nära inpå amningen. Alkoholen försvinner nämligen ur bröstmjölken efter ungefär tre timmar, då ny mjölk har bildats."

Jag kommer aldrig, ALDRIG, göra något som skulle skada min bebis. Om någon tvivalde på det.  Men man vill ju veta hur det egentligen ligger till.

Någon som har nå synpunkter?

Nu ska jag nog lägga mig i sängen och läsa tidningar.

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar