torsdag 7 februari 2008

En originalare som bokbindare

I stort sett hela dagen idag så har jag lekt bokbindare. Vi har vart grymt kort om folk hela veckan! Och imorgon är vi ännu färre... Men det ska nog gå bra. Jag är inställd på att vara effektiv som fan. Och dessutom så är det ju fredag! Snacka om att den här veckan gått snabbt.

När man jobbar på ett "mindre" företag så får man ju hoppa in där det behövs och hjälpa till. Och det gillar jag! För det är faktiskt kul med lite omväxling och känna att man gör något. I vanliga fall så är jag ju "originalare" (roliga titlar vi har här i digital-trycks-branschen av?), dvs att jag gör iordning originalen på datorn innan de ska tryckas. Antigen skapar jag dem helt från början, eller så kollar jag upp kunders material vi får in och "tryck-anpassar" det med allt (och det är mycket) det kan innebära. Sen har jag ju hand om lite andra grejer med, som tex vårat webb-beställnings-system osv, men som sagt, så blir det på ett mindre företag! And I like it.

Bokbindare, det är de gör allt efter att det är tryckt. Skär, stansar, bigar, limmbinder, spiralar, falsar, klammrar, plockar och tusen andra grejer. "Slut-finischen" så att säga!

Jag är sluuuuut efter en dag som bokbindare, jag är inte van att jobba med kroppen så mycket, och att STÅ så mycket. Shit pommes, jag har verkligen klenat till mig. Nu för tiden sitter jag ju mest framför datorn och knappar, men för några år sedan så var det ju mycket bokbinderiarbete för min del.

Jaja, jag vet inte vad jag ville säga med det här inlägget. Jag ville nog helt enkelt bara berätta lite om min dag och mitt jobb.

So long!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar