torsdag 16 oktober 2008

Det sämsta med att ha barn och det höll på att gå riktigt illa!

Ja, det finns två nackdelar som jag ser det.

1. Sömnen.

I natt har Tuvat bökat, bökat och bökat. Sen 02.25 så har jag bara kunnat slumra till lite grann då och då. Så jag är lite trött idag alltså.

2. Bussfärder.

Inte för Tuvas skull, hon gillar att åka buss! Men det är två gånger som vart riktigt jobbiga.

Den första var för ett tag sedan när jag skulle ut till mamma och pappa i Funbo, det var mycket folk på bussen och det stod folk för barnvagnsdelen. När jag skulle av värgrade folk att flytta på sig, och bussen han stänga dörrarna och börja åka och jag var tvungen att skrika att den skulle stanna. Och ingen brydde sig fortfarande! Jag fick tränga mig ut med barnvagn och allt, som tur var så var min största kusin Robban med bussen och kunde hjälpa mig av (han hade hunnit gå av innan bussen stängde för att åka). Utan honom vet jag inte vad jag gjort. Jag hade väl fått åka med ut till Knutby och tillbaka in till stan. Eller nått.

Den andra var igår, och då kunde det ha slutat riktig illa! Johanna (en tjej i laget) skulle hjälpa mig av med barnvagnen som Tuva ligger i, och jag har ställt mig nere på trappsteget för att ta emot barnvagnen och Johanna håller precis på att köra ut den. Då busschauförren börjar köra med öppen dörr!!! AHHHH!!! Hade han börjat kört mindre än en sekund senare så hade jag hunnit ut och vi hade haft barnvagnen mellan oss. Dvs halva inne i bussen och halva utanför. Ursch, då blev jag lite chockad och tänkte inte på hur illa det kunde gått men nu känns det bra läskigt.

Sen så har vi ju lite andra lyx-problem också, som egentligen inte kan kallas nackdelar. Bara det att det är lite... bökigare.

1. Tvätten.

Det är ju ungefär 100-gånger mer tvätt nu än innan Tuva kom.

2. Att gå på stan.

Ja, med barnvagn alltså. Det är trångt i affärer, och ibland så undrar man liksom hur man kom in i affären när man ska ut därifrån... Haha! Fast samtidigt så har man ju mycket mer tid för att gå på stan också.

3. Att göra spontana saker.

Ja, när man har barn så är ju a och o att planera för att vardagen ska gå bra. Men det gör mig inget, jag är ett big fan av planering och jag planerade det mesta innan också. Jag är visst inte så värst spontan. Hehe.

4. Ekonomin.

Man har ju betydligt mindre pengar när man är föräldraledig samtidigt som det går åt mer pengar, man har en till person att shoppa saker till och dessutom mer tid att spendera pengar på. Ingen bra kombination.

Ja, det var de här nackdelarna jag kunde komma på just nu. Så om man bortser från sömnen och, de värsta, bussfärderna så har jag ju det AS bra. Och allt går ju hela tiden bättre med lilla Tuvisen, vi lär oss hur vi ska göra för att dagarna ska bli så bra som möjligt. Det är väl bara nätterna som vi har en del kvar att jobba på. Hehe.

Oj lååångt inlägg det här. Någon som orkat läsa? Nehe, inte det. Aja, skit samma då. Jag skriver ju ändå mest för min egen skull.

Ciao!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar