måndag 10 november 2008

Mammors OCH pappors alkoholvanor

Idag när jag stod och gjorde mat så var det en diskussion på P3 om mammors alkoholvanor. Ammande mammors alkoholvanor först och främst.

De på radion (lyssnade inte från början så jag vet inte vilka) tyckte att det var dumt att Livsmedelsverket tagit bort sin rekomendation om att ammande mammor INTE ska dricka. Inte för att att det är skadligt för barnet att få sig alkohol (för det är det inte, sa en läkare, det är i så väääääldigt små doser i bröstmjölken) utan för att mamman kanske blev annorlunda mot barnet om hon drack. "Och vissa blir ju påverkade redan efter ett till två glas vin" sa de.

Meh! Tycker jag. Är det inte upp till mamman att bestämma hur mycket som hon tål? Jag kan ta lika bra hand om Tuva efter ett till två glas vin som vanligt. Nemas problemas.

Och en annan sak jag tänkte på, om pappan är med då? Och om han också ha tänkt att ta hand om barnet under tiden? Borde det inte vara en rekommendation från Livsmedelsverket att pappor inte får dricka alkohol också då?

Jag menar, att om jag och Simon är på en middag så räknar jag ju med att vi har lika ansvar över Tuva. Det är ju bådas barn, och varför ska pappan få dricka ett par glas obekymrat om mamman inte får det? Vart är jämställdheten i det? Och varför ska Livsmedelsverket bestämma vart gränsen går för bara mammorna?

Livsmedelsverket har väl ingenting med att göra hur vi beter oss? Jag var defenitivt en sämre mamma när jag drog ut en visdomstand och inte kunde äta på två veckor än vad jag är efter ett glas vin. Kan inte Livsmedelsverket sätta in en rekomendation om att mammor inte får dra ut visdomständer? Snälla, DET skulle ju vara bra.

Jaja, jag blir så irriterad över deras anledningar bara. Jag kan inte alls förstå att det ska vara sånt liv. Livsmedelsverket har upptäckt att barnet inte påverkas av att dricka bröstmjölk från en mamma som druckit lite grann. PUNKT. Borde det vara ialla fall.

Nu ska det drickas te.

Hörs imorn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar