torsdag 6 november 2008

Stans sämsta mamma?

Ibland så känner jag mig som en så dålig mamma, som idag till exempel. Tuva sov ganska kasst inatt igen, vilket gör att jag blir trött. Och sen har Tuva vart på gnäll humör idag, hon är trött men så fort jag lägger henne i sängen så bara vänder, vrider, bökar och skriker hon. Lägger jag henne på golvet skriker hon, i gåstolen springer hon runt och gnäller, kör fast och skriker (när hon är på humör så kör hon inte fast på det viset) och i babysittern så sitter hon och gnäller. Visst när jag leker karusell och busar med henne så skrattar hon som en liten tok, men det kan man ju liksom inte göra hela dagen. Men när hon gnäller och skriker så där så känner jag mig som stans sämsta mamma. Jag vet ju att jag känner så för att jag är trött, och när man är trött så har man ju mycket mindre ork och tålamod.

Jag ringde ialla fall Simon för ett pepp-talk, och han sa att jag skulle ge Tuva en tidning (det funkar alltid) och se till att äta. Jag kastade viserligen i mig lite fil medans jag satt och sjöng för Tuva imorse men det verkar ha gått upp i rök i magen. Men, nu känns det lite bättre ialla fall. Tuva blev lite distraherad av tidningen, jag kunde äta och hon blev tröttare till slut och gnällde bara lite grann innan hon somnade i sin säng alldeles nyss.

Sen känner jag mig dålig när det är stökigt här hemma, men jag vågar inte dammsuga (sist jag dammsög blev dammsugaren tok-varm och slutade fungera så jag vill att vi kollar upp så att den inte börjar brinna nästa gång) och har inte motivation till att städa toaletten.

Och så känner jag mig dålig för att det enda jag gjort utanför hemmet den här veckan är babysim, pulsgympa och en promenad så jag känner att jag behöver ut och träffa folk (Maja) idag. Och när Tuva var så otroligt gnällig så tänkte jag att "Shit, om jag inte vill gå ner osminkad i mina myskläder så kanske jag inte kan gå på stan idag". Känns ju dumt att stå och sminka sig när Tuva skriker liksom.

Men som sagt, nu känns det mycket bättre igen. Jag ska lägga fram kläder, sminka mig och plocka undan lite här medans stjärnan sover så är jag på bra humör sen. Jajamensan. Det blir nog en bra dag det här också.

Tänk vad lite mat (för mig) och sömn (för Tuva) kan göra.

So long!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar